CAMIOANE CU PRELATA

Cele mai comune mijloace de transport intalnite, camioanele cu prelata au diverse capacitati de incarcare si se impart in mai multe categorii.

  • camionete cu prelata de 1,5 / 3,5 tone util – pretabile pentru partide de marfa de mic tonaj ce necesita transport rapid dintr-o locatie in alta; pot fi dotate si agreate ADR pentru transportul de marfuri periculoase.
  • camioane cu prelata de 7,5 tone util – pentru partide de marfa pana in 8 tone, marfuri generale sau ADR.
  • camioane cu prelata de 20-22 tone util – avand o lungime a semiremorcii de 13.60 m, latime de 2.45 m si inaltime la prelata de 2.60-2.70 m si un volum mediu de aproximativ 86-89 metri cubi, acest tip de camioane pot incarca 20-22 tone de marfa; camioanele standard de 20-22 tone pot deservi atat pentru transport la grupaj cat si pentru transport complet.
  • camioane cu semiremorca cu prelata tip MEGA – datorita inaltimii de aprox. 3,00 m, in camioanele de tip MEGATRAILER se poate incarca un volum de 95-100 metri cubi, la o greutate utila de maxim 20-22 tone.
  • camioane cu semiremorca cu prelata tip JUMBO – camioanele cu prelata tip JUMBO au o semiremorca asa numita “gat de lebada” – mai joasa in partea centrala si mai ridicata la capete; podeaua coborata permite incarcarea marfurilor/obiectelor deosebit de inalte pana la 3 metri inaltime in partea centrala, si 2,40 m pentru partea din fata – gatul de lebeda propriu-zis; camioanele JUMBO pt prelua pana la 95 metri cubi de marfa si un tonaj util de 21-22 tone.
  • camioane cu prelata cu remorca

CAMIOANE CU REMORCA

Camioanele / autocamioanele cu remorca, sunt preferate in unele cazuri pentru volumul util mai crescut. Dimensiuni utile de incarcare: dimensiuni camion 7-8 m x 2.45 m x 2.70m (L x l x h) + dimensiunile remorcii: 7-8m x 2.45m x 2.70m sau  3m. Potrivite pentru transport de marfuri generale sau marfuri periculoase (ADR)

DUBE INCHISE

Camioanele sau autocamioanele cu semi-remorca cu pereti rigizi total inchise poarta generic denumirea de “dube” sau “dube inchise”. La acest tip de camioane incarcarea marfurilor se face doar prin usile din spatele camionului sau semiremorcii. Camioanele tip duba sunt des intalnite in transportul de confectii si textile, unde sunt dotate cu bare pentru transportul umeraselor cu haine, precum si in transportul marfurilor sensibile la intemperiile meteorologice. Bineinteles, camionele tip duba pot incarca si transporta orice alt tip de marfa generala paletizata sau la saci, cutii, baloti, etc cu conditia sa fie incarcata doar prin spatele camionului.

*1 europalet are dimensiunile : L = 1.2 m, l = 0.8 m, h = 1.2 m (inaltimea poate varia)

CAMIOANE FRIGORIFICE

Camioanele frigorifice asigura transportul international sau intern pentru marfurile cu diverse grade de perisabilitate. Marfurile ce se pot transporta cu camioane frigorifice sunt de regula din categoria celor alimentare, dar pot fi si alte categorii de bunuri: flori, medicamente, substante termosensibile, etc.

Mijloacele de transport cu frig sunt de mai multe categorii si capacitati:

  • dube frigorifice de 1,5 tone util;
  • dube frigorifice de 3,5 tone util;
  • dube frigorifice de 20-21 tone util.

Peretii dubelor frigorifice sunt construiti din material termoizolant pentru a nu permite schimbul de temperatura cu mediul extern si a mentine asupra marfii temperatura specificata.

Mijloacele de transport frigorifice permit transportul marfurilor perisabile in mai multe variante:

  • Transport cu congelare – se foloseste atunci cand marfurile trebuie transportate la temperaturi foarte scazute sub 0 grade Celsius ( de regula pana la -20 grade C)
  • Transport cu refrigerare – se foloseste atunci cand marfurile trebuie doar mentinute pe toata durata transportului la o temperatura constanta ( pozitiva sau negativa)

Temperaturi in zona de congelare ( -20 grade C ) pot fi obtinute mai ales pe dubele frig de mari dimensiuni (20 tone util).

CAMIOANE DE VOLUM MIC

Pretabile pentru un transport rapid si usor,  camioanele de volum mic au sarcini utile (capacitate de incarcare) intre 1,5 si 3,5 tone. Aceste mijloace de transport pot avea carosare inchisa (vanete, dubite ) sau cu prelata (camionete). Ele pot fi folosite atat in regim de camion complet (FTL) cat si in regim de grupaj (LTL).

CAMIOANE AGABARITICE

Un transport este considerat agabaritic atunci cand dimensiunile marfurilor / bunurilor de transportat depasesc cu mult dimensiunile standard ( 13,60m x 2,45 m x 3m – Lxlxh) ale unui camion standard de 20 de tone. Greutatea care poate fi transportata pe trailere agabaritice variaza in functie de numarul de osii ale trailer-ului.

Tipuri de trailer agabaritic:

  • low-bed ( cu podeaua apropiata de sol – asa numitele trailere “gat de lebada”;
  • trailere extensibile pe latime si/sau pe lungime pentru marfuri extrem de lungi, cu un numar variabil de osii.